Er du økonom med et brennende hjerte for teknologi? Trives du med å ha en sentral rolle der du kan gjøre analyser som bidrar til de rette beslutningene? Vil du ta del i vårt samfunnsoppdrag om å skape mer kollektivtrafikk for pengene?
Satsingen på kollektivtransporten i hovedstadsområdet vil være formidabel de neste tiårene. Satsingen skal sikre at Oslo møter målsetningene for kollektivtilbudet og en mer miljøvennlig by.
Sporveien skal modernisere og digitalisere T-banen ved å innføre et komplett, nytt system for styring og sikring av T-banetrafikken, basert på CBTC-teknologi (Communication Based Train Control). Det nye signalsystemet legger til rette for flere og mer presise avganger og er en forutsetning for andre store satsinger som for eksempel Fornebubanen og nye Majorstuen T-baneknutepunkt. CBTC-prosjektet har en investeringsramme på 5,4 mrd. kroner og skal etter planen være ferdigstilt i 2027. (
Her kan du lese mer om CBTC-prosjektet.)
I dag består prosjektet av over 50 medarbeidere.
Nå søker vi en erfaren økonomiansvarlig som ønsker å være med på å utvikle fremtidens T-bane.
Sentrale arbeidsoppgaver
- Ansvarlig for den samlede økonomistyringen i prosjektet
- Kostnadsoppfølging av prosjektets leverandører og kontrakter
- Oppfølging av avtalte finansieringsstrømmer
- Utarbeide prognoser og rapporter for økonomisk styring - for prosjektet, Sporveien, Oslopakke 3 og eier
- Bidra med kostnadsanalyser, usikkerhetsvurderinger og konsekvensutredninger
- Bidra i kontraktsforhandlinger ved avrop/forhandlinger av opsjoner, tilleggsanskaffelser og endringer
- Bidra med strategisk rådgivning til prosjektsjef og øvrig prosjektledelse
- Være prosjektets kontaktpunkt for samhandling med Sporveiens økonomi og finansfunksjoner
- Støtte linjeorganisasjonen og andre prosjekter med avhengigheter til CBTC-prosjektet i økonomiske avklaringer og usikkerhetsanalyser
- Videreutvikle økonomistyring i prosjektet, koblet opp mot fremdrift, risiko, kvalitet, endringer m.m.
Kvalifikasjoner:
- Høyere utdanning innen økonomi, evt. ingeniør med tilleggskompetanse i økonomi
- Omfattende erfaring med å styre økonomien i store, komplekse prosjekter
- God kommersiell forståelse, herunder life-cycle og kost/nytte-vurderinger
- Erfaring med kontraktsoppfølging og endringsstyring
- Inngående kjennskap til verktøy, systemer og prosedyrer for budsjettering og kostnadsstyring
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på engelsk og norsk
I tillegg tror vi det kan være en fordel om du har:
- Erfaring fra kontraktsforhandlinger og oppfølging av internasjonale leverandører
- Erfaring fra samferdselsprosjekter og offentlig virksomhet, fra kunde- og leverandørside
- Erfaring fra usikkerhetsanalyser (KS2 eller lignende)
Personlig egenskaper:
- Strukturert og nøyaktig
- Mestrer å drive prosesser fremover og evner å jobbe effektivt
- God helhetsforståelse
- God muntlig og skriftlig formuleringsevne, liker å framstille kompleks informasjon på en forståelig og tiltalende måte
- Evne til å jobbe både selvstendig og i team, og samhandler godt i store organisasjoner
Stillingen vil ha sin personalmessige tilhørighet til økonomiavdelingen i Intrastrukturenheten i Sporveien og ha sitt daglig virke i prosjekt «Nytt signalsystem CBTC».
Vi tilbyr:
- Spennende arbeidsoppgaver, mye ansvar og mulighet til å påvirke egen hverdag
- Engasjerte og dyktige kollegaer og fagmiljøer, som legger vekt på trivsel, mangfold og humor
- Gode muligheter for videreutvikling og kompetanseheving
- Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
- Sentrale lokaler som skal pusses opp i 2022, samt mulighet for noe hjemmekontor
- I Sporveien har fast ansatte og familie, mulighet for å få fribillett inntil sone 2 på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus, fribillettene fordelsbeskattes iht regelverk for dette
Praktisk informasjon:
Vi er stolte av vårt mangfold blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Vi er underlagt
offentlighetsloven. Dette innebærer at offentlige søkerlister vil bli utarbeidet
(§ 25).
Sporveien AS samarbeider med Semac, som er en ekstern leverandør, om bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Ønsker du mer informasjon om stillingen ta kontakt med Erik Leenderts (932 43 555)
Siste søknadsfrist er 23.01.22
Vi ser frem til å høre fra deg!